Cykl wydarzeń polskiego przemysłu spotkań Meetings Week Poland 2019 zakończył się. 21 marca. Na zaproszenie Stowarzyszenia Branży Eventowej (SBE), które przygotowało konferencję pt. „Europejska wymiana doświadczeń w branży eventowej” byliśmy uczestnikiem tego wydarzenia.
Łukasz Kubiak, prezes zarządu TSE Grupa wziął udział w rozmowie prowadzonej przez Dagmarą Chmielewską, dyrektorkę zarządzającą SBE w trakcie dnia SBE, podczas Meetings Week Poland. W swoim wystąpieniu Łukasz Kubiak opowiadał o doświadczeniach w pracy z zagranicznym klientem oraz międzynarodową ekipą produkcyjną. Zaznaczył, że podstawą tej współpracy są osobiste i branżowe kontakty zagranicą, a klienta zdobywa się zaangażowaniem i szczerością w rozmowach.
TSE Grupa od 3 lat współpracuje na wielu polach z niemieckim organizatorem Airbeat One Festival. To największy festiwal muzyki elektronicznej w Północnych Niemczech. Na przykładzie tej współpracy Łukasz przeanalizował możliwości polskich firm z branży techniki scenicznej we współpracy z zagranicznym klientem.
Podsumowanie tej rozmowy wygląda następująco:
Różnice w produkcji
♦ Zagraniczne produkcje nie różnią się innowacyjnością i kreatywnością od polskich jeżeli chodzi o rynek eventów, nie planetarnych koncertów.
♦ Sprzęt na którym pracują zagraniczne firmy jest technicznie świeższy i lepiej wygląda bo nie jest tak eksploatowany jak w Polsce.
♦ Urządzenia w Polsce muszą pracować dłużej i częściej po to by zwrot z inwestycji był podobny jak w Niemczech.
♦ Polskie firmy z branży techniki scenicznej nie zawsze stać, na wymianę urządzeń tylko z powodu popsutej estetyki.
♦ Podobnie nie możemy sobie pozwolić na robienie co roku nowych zestawów okablowania i kupować nowych akcesoriów bo nie stać nas na to w tak krótkich odstępach czasu.
♦ Na zachodzie kładzie się większy nacisk na estetykę i wykończenie każdej realizacji. Standardem jest, a nie wyjątkiem, że podczas produkcji, na evencie dba się o szczegóły scenograficznie.
Czego uczymy się od siebie:
My wnosimy entuzjazm i świeżość, oni doświadczenie i technikę pracy.
♦ W Polsce branża techniki scenicznej jest młoda, ma 25 lat. Na zachodzie, w Niemczech, USA, to są dziesiątki lat tradycji i doświadczenia w produkowaniu wydarzeń scenicznych. Warto zatem ich podpatrywać, tym bardziej, że na zachodzie, są szkoły, które kształcą w kierunku techniki scenicznej i można uzyskać dyplom państwowy technika scenicznego. W Polsce nie ma takich instytucji edukacyjnych.
♦ Powinniśmy uczyć się od zachodnich organizatorów: PLANOWANIA, PRZEMYŚLANEJ LOGISTYKI I ZARZĄDZANIA LUDŹMI, TRAKTOWANIA PRACOWNIKA I SZACUNKU DLA JEGO PRACY.
Powinniśmy:
- Przygotowywać miejsce odpoczynku z toaletami dla ekipy technicznej oraz catering na miejscu realizacji – to przyspiesza zdecydowanie pracę ekipy
- Planować czas pracy ekipy maksymalnie na 12 godzin. Praca ekipy 24 godzin na dobę nie jest normalna. Przemęczeni ludzie pracują gorzej i częściej popełniają błędy.
- Zadbać o park maszynowy. Zaplecze maszyn pomocniczych (podnośniki, wózki, żurawie, wózki widłowe) w trakcie Airbeat One Festival jest bardzo rozbudowane, jednocześnie pracuje kilka maszyn tego samego rodzaju, co zdecydowanie ułatwia i przyspiesza pracę.
Jak współpracować z zagranicznymi firmami
♦ Należy być: Zaangażowanym, Szczerym, Profesjonalnym
♦ Uśmiech i kultura pracy, która charakteryzuje zachodnich kontrahentów, nie oznacza, że oni nas nie punktują, że nie wymagają od nas profesjonalizmu i że nie odstawią nas i wezmą kogoś innego do współpracy. Tym bardziej, że kulturowo i społecznie mają bliższych sobie kontrahentów.
♦ Niemcy borykają się z dużym problemem ludzi. Koszt techników są wysokie. Dlatego jest zwrot w naszą stronę. Możemy zaoferować techników na tym samym poziomie profesjonalizmu za mniejsze pieniądze.
♦ Bardzo ważne w naszej pracy, na co np. Niemcy zwracają szczególną uwagę, jest bezpieczeństwo. Dlatego praca obliczeniowa konstruktora jest bardzo istotna. Bardzo ważne są wagi, i obliczenia statyczne. Potrzebny jest projekt z wyliczeniami inżynierskimi.
NASZA PRZEWAGA
OBSŁUGA KLIENTA
♦ Przez to, że wciąż praca dla zachodniego klienta jest dla nas priorytetowa obsługujemy go na najwyższym poziomie i z zaangażowaniem.
CZY MOŻEMY I JAK MOŻEMY PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO EKSPANSJI
- powinniśmy znać języki
- powinniśmy edukować siebie oraz naszych pracowników
- powinniśmy zawsze stosować się do przepisów BHP
- powinniśmy inwestować w sprzęt
- angażować się projekty po to by klient z zachodu widział, że nam się chce i rozwiążemy jego problemy.
- przede wszystkim próbować nawiązywać kontakty i wychodzić z ofertą do zachodniego klienta.
czytaj więcej o spotkaniu :